+420 773 260 568 info@logodracek.cz

NAŠE školka

Školka s celodenním režimem a víkendová školka
Pravidelné konzultace s rodiči a dny otevřených dveří jsou samozřejmostí – pravidelně 2 až 3 krát měsíčně.
Zaslat přihlášku

Školka s celodenním režimem

Kvalifikovaný tým se speciálně pedagogickým, psychologickým a logopedickým vzděláním zajišťuje každodenní individuální i skupinovou péči pro děti s narušenou komunikační schopností.

Denní režim

7:30 – 9:00

 

příchod dětí, individuální terapie pod vedením speciálního pedagoga – logopeda, volné i řízené kolektivní hry

9:15 – 9:45svačina, hygiena
10:00-10:30řízená činnost pod vedením speciálního pedagoga
10:45-11:00hygiena, příprava na pobyt venku
11:00-12:00 pobyt venku
12:15-12:45oběd, hygiena, příprava na odpolední odpočinek
13:00-14:15odpolední odpočinek, individuální terapie pod vedením speciálního pedagoga – logopeda
14:30-15:00odpolední svačina, hygiena
15:00-15:30řízené odpolední činnosti pro rozvoj zrakové a sluchové percepce
15:45-17:00individuální terapie pod vedením speciálního pedagoga – logopeda, volné a řízené kolektivní hry

 

Vzdělávací program

Program Dětského klubu vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání platného od 1. 1. 2018 (dále jen RVP PV) a je určen pro děti ve věku od 2 do 6 let.

RVP PV vychází z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě.

RVP PV stanovuje elementární vzdělanostní základ, na který navazuje základní vzdělávání a jako takový představuje zásadní východisko pro tvorbu předškolních programů i jejich uskutečňování. RVP PV určuje společný rámec, který je třeba zachovávat.
Program je vytvořen tak, aby usnadňoval dítěti jeho životní i vzdělávací cestu. Úkolem Programu je proto rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, jeho osobní spokojenost a pohodu, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat ho k dalšímu poznávání a učení. Program učí dítě žít ve společnosti ostatních a přibližovat mu normy a hodnoty touto společností uznávané.

Program využívá prožitkové a kooperativní učení hrou a činnostmi dítěte, které jsou založeny na přímých zážitcích. Tyto pak přirozeně podporují dětskou zvídavost, jeho potřebu objevovat, poznávat nové skutečnosti a podněcují radost dítěte z učení.

Program v dostatečné míře uplatňuje situační učení, založené na vytváření a využívání situací, které poskytují dítěti srozumitelné praktické ukázky životních souvislostí. Významnou roli v procesu učení sehrává také spontánní sociální učení, založené na principu přirozené nápodoby. Program poskytuje dítěti vzory chování a postojů, které jsou k nápodobě a přejímání vhodné.

V Programu jsou uplatňovány aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázané a vyvážené, v poměru odpovídajícím potřebám a možnostem předškolního dítěte. Tyto činnosti probíhají zpravidla v menší skupině či individuálně s každým dítětem samostatně.

Program je jakýmsi průvodcem dítěte na jeho cestě za poznáním, probouzí v něm aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, vede ho k naslouchání a objevování světa kolem sebe.

Program je vypracován a probíhá na základě integrovaných bloků, které nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích.
Program sleduje rámcové cíle, které jsou univerzální, přirozené a všudypřítomné:

  1. rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
  2. osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
  3. získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí

Tzv. Kompetence představují soubory činnostně zaměřených a prakticky využitelných výstupů, které se propojují a doplňují a jsou univerzálně použitelné. Jejich osvojování je dlouhodobý a složitý proces, který začíná v předškolním období a postupně se dotváří v dalším průběhu života.

Klíčové kompetence představují cílové stavy, kdy bude každý jedinec (dítě) vybaven souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro něho v daném období dosažitelná.

Pro předškolní období jsou za klíčové považovány tyto kompetence:

  1. kompetence k učení
  2. kompetence k řešení problémů
  3. kompetence komunikativní
  4. kompetence sociální a personální
  5. kompetence činnostní a občanské

Kompetence k učení

  • dítě soustředěně zkoumá a všímá si souvislostí, užívá při tom jednoduchých pojmů;
  • uplatňuje získanou zkušenost v praktických situacích;
  • má elementární poznatky o světě lidí, který dítě obklopuje;
  • klade otázky, chce porozumět věcem, jevům a dějům, raduje se z toho, co samo dokázalo;
  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě, soustředí se na činnost, záměrně si informace pamatuje; dovede postupovat podle instrukcí, je schopno dokončit započatou práci;
  • odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých;

Kompetence k řešení problémů

  • dítě řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby), náročnější s oporou a pomocí dospělého;
  • řeší problémy na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu; hledá různé možnosti a varianty řešení;
  • užívá při řešení problémů logických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení;
  • zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti;
  • rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit;

Komunikativní kompetence

  • dítě ovládá řeč, hovoří ve větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, rozumí slyšenému, vede smysluplný dialog;
  • dokáže sdělovat své prožitky různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.);
  • komunikuje v běžných situacích bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými;
  • ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní;
  • průběžně rozšiřuje svoji slovní zásobu a aktivně ji používá;
  • dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.);
  • speciálně pedagogická péče – logopedie

Sociální a personální kompetence

  • dítě samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej;
  • uvědomuje si, že za své jednání odpovídá a nese důsledky;
  • projevuje ohleduplnost k druhým, rozpozná nevhodné chování;
  • dokáže se ve skupině prosadit, ale i podřídit, uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku;
  • napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů;
  • dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla;
  • chápe a toleruje lidské odlišnosti a jedinečnosti;
  • dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte;

Činnostní a občanské kompetence

  • dítě se učí svoje činnosti a hry plánovat, řídit a vyhodnocovat;
  • dokáže rozpoznat vlastní silné i slabé stránky;
  • odhaduje rizika svých nápadů, dokáže je přizpůsobovat daným okolnostem;
  • k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých;
  • je otevřené aktuálnímu dění;
  • má základní představu o tom, co je v souladu s lidskými hodnotami a normami;
  • uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat;
  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých;

Programový obsah

Program je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí: biologické, psychologické, interpersonální, sociálně-kulturní a environmentální. Tyto oblasti jsou nazvány:

  1. Dítě a jeho tělo
  2. Dítě a jeho psychika
  3. Dítě a ten druhý
  4. Dítě a společnost
  5. Dítě a svět

Dítě a jeho tělo

  • lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky a poskoky, lezení) a jiné činnosti (základní gymnastika, turistika, sezonní činnosti, míčové hry apod.);
  • manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, nástroji, náčiním;
  • zdravotně zaměřené činnosti (protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení);
  • smyslové a psychomotorické hry;
  • konstruktivní a grafické činnosti;
  • hudební a hudebně pohybové hry a činnosti;
  • jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklidu, úpravy prostředí apod.;
  • činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí;
  • činnosti směřující k ochraně zdraví a osobního bezpečí;
  • činnosti relaxační a odpočinkové;
  • činnosti směřující k prevenci úrazů, nemoci, nezdravých návyků a závislostí;

Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč

  • artikulační, řečové, sluchové, rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky;
  • rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění dle obrazového materiálu apod.);
  • komentování aktivit, vyřizování vzkazů a zpráv;
  • samostatný slovní projev na určité téma;
  • poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů, sledování filmových pohádek a příběhů, reprodukce slyšeného příběhu;
  • přednes, recitace, dramatizace, zpěv;
  • grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen (grafomorika);
  • prohlížení a „čtení“ knížek;
  • hry a činnosti zaměřené k poznávání a rozlišování zvuků (sluchová percepce);

Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace

  • záměrné pozorování běžných objektů, určování a pojmenovávání jejich vlastností (velikost, barva, tvar, materiál, dotek, chuť, vůně, zvuky), jejich charakteristických znaků, funkcí a vlastností;
  • konkrétní operace s materiálem (třídění, přiřazování, uspořádání, odhad, porovnávání apod.);
  • spontánní hra, volné hry;
  • smyslové hry a činnosti na rozvoj postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti apod.;
  • námětové hry a činnosti;
  • hry podporující tvořivost, představivost a fantazii (kognitivní, imaginativní, výtvarné, konstruktivní, hudební, taneční či dramatické aktivity);
  • hry zaměřené ke cvičení paměti (mechanické a logické, obrazné a pojmové);
  • činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (písmena, číslice, piktogramy, značky, symboly, obrazce);
  • hry procvičující orientaci v prostoru i v rovině;
  • činnosti s elementárními číselnými a matematickými pojmy a jejich symbolikou (číselná řada, číslice, základní geometrické tvary, množství apod.);
  • činnosti s časovými pojmy a vztahy souvisejícími s denním řádem, časové i logické posloupnosti dějů, příběhů, událostí apod.;

Sebepojetí, city, vůle

  • spontánní hra, činnosti vyvolávající veselí a pohodu;
  • činnosti přiměřené schopnostem dítěte, v nichž může být dítě úspěšné;
  • hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání;
  • estetické a tvůrčí aktivity (výtvarné, dramatické, literární, hudební, pohybové apod.);
  • cvičení v projevování kladných citů, sebeovládání záporných emocí (hněv, zlost, úzkost);
  • hry na téma rodiny, přátelství apod.;
  • dramatické činnosti (předvádění a napodobování chování člověka v různých situacích), mimické vyjadřování nálad (úsměv, pláč, hněv, zloba, údiv, vážnost apod.);

Dítě a ten druhý

  • komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i s dospělým;
  • sociální a interaktivní hry, hraní rolí, dramatické činnosti;
  • kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupinkách;
  • aktivní naslouchání druhému;
  • modelové situace, při nichž se dítě učí respektovat druhého;
  • činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se, půjčit hračku;
  • četba, vyprávění a poslech pohádek s etickým obsahem;

Dítě a společnost

  • spoluvytváření přiměřených pravidel soužití v dětském klubu;
  • přípravy a realizace společných zábav a slavností (oslavy výročí, slavnosti v rámci zvyků
    a tradic, sportovní akce, kulturní programy apod.);
  • tvůrčí činnosti dramatické, výtvarné, hudební, pohybové apod. podněcující tvořivost a nápaditost dítěte, tříbení vkusu;
  • hry zaměřené k rozlišování různých společenských rolí;
  • aktivity přibližující dítěti mravní hodnoty;
  • činnosti uvádějící dítě do světa lidí, jejich občanského života a práce (tematické hry s druhy zaměstnání, řemesel, povolání apod.);
  • aktivity s různými tradicemi a zvyky;

Dítě a svět

  • pozorování blízkého prostředí a okolní přírody, vycházky, praktická orientace v okolí;
  • sledování událostí v obci, které jsou pro dítě zajímavé;
  • poučení o možných nebezpečných situacích a jak se chránit (manipulace s některými předměty a přístroji, kontakt se zvířaty, léky, jedovaté rostliny, požár, povodeň apod., využívání praktických ukázek varujících dítě před nebezpečím;
  • hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích;
  • praktické užívání technických přístrojů a předmětů, se kterými se dítě setkává;
  • sledování rozmanitostí a změn v přírodě (živá i neživá příroda, přírodní jevy a děje, rostliny, živočichové, krajina a její ráz, podnebí, počasí, ovzduší, roční období);
  • praktické činnosti a seznamování s různými přírodními i umělými látkami a materiály, získávání zkušeností s jejich vlastnostmi (praktické pokusy, zkoumání, manipulace);
  • pozorování životních podmínek, životního prostředí, poznávání ekosystémů (les, louka, rybník apod.);
  • ekologické hry, činnosti přispívající k péči o životní prostředí, pěstitelské a chovatelské činnosti;

Víkendová školka

Víkendová školka s logopedií je primárně určena pro děti ve věku 4 až 8 let s narušenou komunikační schopností. Vítány jsou i děti, které u nás pobudou, když jejich rodiče musí do práce přes víkend.

Denní režim

8:00 – 10:00scházení se dětí, volné i řízené tematické hry, individuální logopedie se školním logopedem
10:00 – 10:20svačina (vlastní z domova)
10:20-11:00skupinová cvičení pro rozvoj sluchového a zrakového vnímání, individuální logopedie se školním logopedem
11:00 – 12:00pobyt venku, pohybové hry na rozvoj rovnováhy a propriocepce, individuální logopedie se školním logopedem
12:00 – 12:30oběd
12:30 – 14:30odpolední spánek, pro děti, co nespinkají – individuální logopedie
14:30 – 15:00svačina
15:00 – 16:00cvičení pro rozvoj krátkodobé verbální paměti, grafomotorická cvičení, nácvik pracovních a sebeobslužných činností
16:00 – 17:00pobyt na školní zahradě, rozchod dětí

KONTAKT

Adresa: Novoveská 322/5, Praha 5 – Jinonice
PSČ: 158 00
Telefon: +420 773 260 568
Email: info@logodracek.cz